Czy wiedziałeś że istnieje, aż 10 typowych stereotypów o osobach Głuchych? Najpopularniejsze z nich odnoszą się do aparatów słuchowych ale i także do samego hałasu. Sprawdź jakie jeszcze stereotypy są najczęściej powielane.
Zdarzają się w każdej kulturze i jak z definicji wynika są nadmiernym uogólnieniem danej kultury, nie zawsze zgodne ze stanem faktycznym bowiem stereotypy nie są aktualizowane. Ludzie zaczynają wtedy dostrzegać różnice między własną grupą a inną, co zwiększa dystans między nimi.
Przykładowe stereotypy dotyczące środowiska Głuchych:
- Wszyscy Głusi znają język migowy – niektórzy rodzice wysyłają swoje dzieci do szkoły integracyjnej, sami nie posługują się językiem migowym stąd osoba Głucha może poznać język migowy dopiero w późniejszym wieku
- Wszystkie osoby niesłyszące umieją odczytywać z ruchu ust – nie każdy posiada tę umiejętność
- Nie przeszkadza im hałas, „przecież nie słyszą” – jest to nieprawda, odczuwają wibracje wytwarzanego dźwięku co może powodować brak skupienia na wykonywanych czynnościach
- Nie potrafią mówić – czasami ta mowa jest zniekształcona, ale jesteśmy w stanie zrozumieć niektóre słowa
- Aparaty słuchowe przywracają słuch / sprawiają, że osoba słyszy w 100% – aparaty pomagają słyszeć, nie przywracają słuchu. Często dźwięk ze środowiska zewnętrznego jest zniekształcony. Również zbyt szybkie mówienie lub niezwracanie się bezpośrednio do tej osoby może utrudniać zrozumienie
- Osoby niesłyszące nie słyszą w ogóle – to popularny mit, jest niewielki odsetek osób całkowicie niesłyszących
- Jest jeden uniwersalny język migowy – ten stereotyp można obalić biorąc za przykład Polskę, gdzie funkcjonują dwa sposoby komunikowania się osób Głuchych PJM i SJM, które są od siebie różne. Na świecie jest podobnie – przykładowo ASL (American Sign Language) Amerykański język migowy
- Język polski jest ich językiem – nie jest to do końca prawda, ponieważ osoby Głuche mają swój język migowy, którym posługują się od urodzenia, a język polski jest językiem obcym, jednak w większości opanowanym w stopniu podstawowym.